Kolísání napětí, ukostření?

Témata týkající se řídící jednotky, elektroniky, čidel a veškeré kabeláže
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Kolísání napětí, ukostření?

Příspěvek od markoman »

Ahoj,
při jízdě, ale i při stojícím nastartovaném autě (Corsa B, 1.2) mi začne kolísat napětí. Poznat to jde hlavně na displey uprostřed palubovky, vnějším osvětelní a ventilátorů uvnitř auta. Vše je jakoby tlumené a náhle to tka na vteřinu zesílí. Ventilátory přidají na otáčkách, světla se rozsvítí o hodně víc a i ten displey dostane o 150% více jasu.
Nejvíce tuto cítím v noci, kdy je tma. Ale dělá to běžně i přes den. Známý mi doporučil zjistit, zda není nikde narezlý ukostření. ASi jsem nenašel veškerá ukostření, mohl by mi někdo s tímto problémem pomoci? Aleposň to ukostření najít všude.
Mario
Příspěvky: 14
Registrován: 02 dub 2009, 21:44
Bydliště: Mnichovice

čau

Příspěvek od Mario »

čus a zkoušel jsi změřit napětí altíku???jestli po delší době cca 5 min. nezačne kolísat napětí
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

bohužel je to nepravidelné, teď se mi to snažily změřit a na nic divného nepřišli. Prej snad že by "diody?" že prej to nerozpozná kdy se to má snížit nebo co... nerozumím tomu.
adam
Příspěvky: 25
Registrován: 08 kvě 2009, 20:45
Bydliště: Havířov

Příspěvek od adam »

Alternátor je konstruován tak, aby dodával potřebný výkon (při konstatntním napětí) při rozdílných otáčkách motoru.

Kdyby to tak nebylo, lehce by se stalo, že při malé spotřebě elektrického proudu a vysokých otáčkách motoru = alternatoru by rostlo napětí neúměrně vysoko a obráceně, při malých otáčkách a velké spotřebě vozu by byl pokles napětí tak veliký, že by alternátorem protékalo neúměrné množství proudu, což by způsobilo jeho zničení.

Pro automatickou vlastní regulaci je vybaven přímo alternátor. Diodový můstek slouží k usměrnění vyrobeného střídavého napětí, cívky pro samotnou regulaci buzení ve vinutí alternátoru.

Pokud alternátor hřeje i při malých otáčkách motoru a baterie je nabitá, je pravděpodobně v háji diodový můstek (některá z diod). Alternátor taky může hřát, pokud dobíjí do veliké výkonové ztráty = nějaký spotřebič zapnutý, zkrat jednoho nebo dvou článku beterie.

Pokud alternátor nehřeje, může mít v háji kartáče na komutátoru rotoru = třeba zkontrolovat. Taky může mít veliký přechodový odpor v kabeláži = potřebný výkon se nepřenese z alternátoru do spotřebičů (svorky, konektory aj.).

Nevím jak u Corsy, ale pokud v chodu motoru odpojíš akumulátor (při vypnutách všech spotřebičích - světla a pod), měl by motor ještě chviličku šlapat, než ho ŘJ odpojí. Pokud by chcípnul hned, mohlo by se zdát, že alternátor nedodává žádný výkon, resp. tak malý výkon, že neuživí ani ŘJ. Kde pak má vzít výkon pro uživení dalších spotřebičů.
Jak ale říkám, nevím, jestli se to dá aplikovat i u Corsy, jelikož akumulátor slouží zároveň jako kondenzátor a filtr pulsního usměrněného napětí z diodového můstku. Takže se taky může stát, že při odpojení baterie chcípne motor tak, či tak, bez ohledu na to, jestli je nebo není alternátor v pořádku.
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

neřekl bych že alternátor hřeje. každopádně díky za osvětlení :) ale příště případně trochu více lajcky.
jednoduše mi říct co mám udělat, co zkusit by nešlo? hlavně abych to zvládl v obyčejně vybavené garáži.
adam
Příspěvky: 25
Registrován: 08 kvě 2009, 20:45
Bydliště: Havířov

Příspěvek od adam »

mno... moje průměrně vybavená garáž a Tvoje průměrně vybavená garáž je v tuto chvíli relevantní...

kolik máš napětí na baterii?
1) v chodu motoru
2) v klidu motoru a vypnutých světlech
3) v klidu motoru a zapnutých světlech
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

nahodou tohle jsem nechal včera měřit od známého elektrikáře, který mi rovnou napojil autorádio aby běhalo i s vypnutým motorem. (např na benzínce :)

za běhu to bylo nromální kolem 12V
při vypnutém nevím, a bez světel už taky nevím. jen mi říkal že baterie je v pořádku. dává kolik má
adam
Příspěvky: 25
Registrován: 08 kvě 2009, 20:45
Bydliště: Havířov

Příspěvek od adam »

No, 12V je poměrně málo. V běhu motoru by m+lo na svorkách batere být tak cca kolem 12,5 - 13,5V.
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

já na ty čísla nekoukal. říkám že tomu nerozumím. jsem skoro jak blondýna. umím jezdit a umím max to co mě naučiuli v autoškole, měnit kapaliny a podobně :D
říkal že baterka je v pořádku.
adam
Příspěvky: 25
Registrován: 08 kvě 2009, 20:45
Bydliště: Havířov

Příspěvek od adam »

No jo, se ptám na napětí ne na baterku... souvisí i s tím altíkem...
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

a já říkám už potřetí, že mi baterku proměřili a altík taky, a nic tam nenašli.
adam
Příspěvky: 25
Registrován: 08 kvě 2009, 20:45
Bydliště: Havířov

Příspěvek od adam »

By mne zajímalo, jak to měřili nicméně pokud je altík i baterka dobrá, tak jedině svorky a konektory... nic jiného mne nenapadá...
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

jj, to jsem se ptal už nazačátku, kde všude je to ukostřený, svorky na baterii jsou v pořádku.
adam
Příspěvky: 25
Registrován: 08 kvě 2009, 20:45
Bydliště: Havířov

Příspěvek od adam »

Svorky na altíku? Nemaj vělkej přechodovej odpor? Nejsou přihnilé?
markoman
Příspěvky: 12
Registrován: 10 kvě 2009, 10:54
Bydliště: Západ

Příspěvek od markoman »

nebyly by fotky? :D at vim o čem se vlastně přesně bavíme? jinak utahovací šroub na altíku, který napíná řemen jsem měnil celý, ten drát co na to přiléhal jsem vyčistil.
Odpovědět