Stránka 1 z 2
Kolísání napětí, ukostření?
Napsal: 10 kvě 2009, 11:24
od markoman
Ahoj,
při jízdě, ale i při stojícím nastartovaném autě (Corsa B, 1.2) mi začne kolísat napětí. Poznat to jde hlavně na displey uprostřed palubovky, vnějším osvětelní a ventilátorů uvnitř auta. Vše je jakoby tlumené a náhle to tka na vteřinu zesílí. Ventilátory přidají na otáčkách, světla se rozsvítí o hodně víc a i ten displey dostane o 150% více jasu.
Nejvíce tuto cítím v noci, kdy je tma. Ale dělá to běžně i přes den. Známý mi doporučil zjistit, zda není nikde narezlý ukostření. ASi jsem nenašel veškerá ukostření, mohl by mi někdo s tímto problémem pomoci? Aleposň to ukostření najít všude.
čau
Napsal: 10 kvě 2009, 13:34
od Mario
čus a zkoušel jsi změřit napětí altíku???jestli po delší době cca 5 min. nezačne kolísat napětí
Napsal: 16 kvě 2009, 19:56
od markoman
bohužel je to nepravidelné, teď se mi to snažily změřit a na nic divného nepřišli. Prej snad že by "diody?" že prej to nerozpozná kdy se to má snížit nebo co... nerozumím tomu.
Napsal: 17 kvě 2009, 11:18
od adam
Alternátor je konstruován tak, aby dodával potřebný výkon (při konstatntním napětí) při rozdílných otáčkách motoru.
Kdyby to tak nebylo, lehce by se stalo, že při malé spotřebě elektrického proudu a vysokých otáčkách motoru = alternatoru by rostlo napětí neúměrně vysoko a obráceně, při malých otáčkách a velké spotřebě vozu by byl pokles napětí tak veliký, že by alternátorem protékalo neúměrné množství proudu, což by způsobilo jeho zničení.
Pro automatickou vlastní regulaci je vybaven přímo alternátor. Diodový můstek slouží k usměrnění vyrobeného střídavého napětí, cívky pro samotnou regulaci buzení ve vinutí alternátoru.
Pokud alternátor hřeje i při malých otáčkách motoru a baterie je nabitá, je pravděpodobně v háji diodový můstek (některá z diod). Alternátor taky může hřát, pokud dobíjí do veliké výkonové ztráty = nějaký spotřebič zapnutý, zkrat jednoho nebo dvou článku beterie.
Pokud alternátor nehřeje, může mít v háji kartáče na komutátoru rotoru = třeba zkontrolovat. Taky může mít veliký přechodový odpor v kabeláži = potřebný výkon se nepřenese z alternátoru do spotřebičů (svorky, konektory aj.).
Nevím jak u Corsy, ale pokud v chodu motoru odpojíš akumulátor (při vypnutách všech spotřebičích - světla a pod), měl by motor ještě chviličku šlapat, než ho ŘJ odpojí. Pokud by chcípnul hned, mohlo by se zdát, že alternátor nedodává žádný výkon, resp. tak malý výkon, že neuživí ani ŘJ. Kde pak má vzít výkon pro uživení dalších spotřebičů.
Jak ale říkám, nevím, jestli se to dá aplikovat i u Corsy, jelikož akumulátor slouží zároveň jako kondenzátor a filtr pulsního usměrněného napětí z diodového můstku. Takže se taky může stát, že při odpojení baterie chcípne motor tak, či tak, bez ohledu na to, jestli je nebo není alternátor v pořádku.
Napsal: 17 kvě 2009, 19:40
od markoman
neřekl bych že alternátor hřeje. každopádně díky za osvětlení

ale příště případně trochu více lajcky.
jednoduše mi říct co mám udělat, co zkusit by nešlo? hlavně abych to zvládl v obyčejně vybavené garáži.
Napsal: 17 kvě 2009, 21:16
od adam
mno... moje průměrně vybavená garáž a Tvoje průměrně vybavená garáž je v tuto chvíli relevantní...
kolik máš napětí na baterii?
1) v chodu motoru
2) v klidu motoru a vypnutých světlech
3) v klidu motoru a zapnutých světlech
Napsal: 17 kvě 2009, 21:19
od markoman
nahodou tohle jsem nechal včera měřit od známého elektrikáře, který mi rovnou napojil autorádio aby běhalo i s vypnutým motorem. (např na benzínce
za běhu to bylo nromální kolem 12V
při vypnutém nevím, a bez světel už taky nevím. jen mi říkal že baterie je v pořádku. dává kolik má
Napsal: 18 kvě 2009, 05:11
od adam
No, 12V je poměrně málo. V běhu motoru by m+lo na svorkách batere být tak cca kolem 12,5 - 13,5V.
Napsal: 18 kvě 2009, 10:27
od markoman
já na ty čísla nekoukal. říkám že tomu nerozumím. jsem skoro jak blondýna. umím jezdit a umím max to co mě naučiuli v autoškole, měnit kapaliny a podobně

říkal že baterka je v pořádku.
Napsal: 18 kvě 2009, 18:03
od adam
No jo, se ptám na napětí ne na baterku... souvisí i s tím altíkem...
Napsal: 18 kvě 2009, 18:11
od markoman
a já říkám už potřetí, že mi baterku proměřili a altík taky, a nic tam nenašli.
Napsal: 18 kvě 2009, 18:58
od adam
By mne zajímalo, jak to měřili nicméně pokud je altík i baterka dobrá, tak jedině svorky a konektory... nic jiného mne nenapadá...
Napsal: 20 kvě 2009, 02:47
od markoman
jj, to jsem se ptal už nazačátku, kde všude je to ukostřený, svorky na baterii jsou v pořádku.
Napsal: 20 kvě 2009, 08:14
od adam
Svorky na altíku? Nemaj vělkej přechodovej odpor? Nejsou přihnilé?
Napsal: 20 kvě 2009, 11:02
od markoman
nebyly by fotky?

at vim o čem se vlastně přesně bavíme? jinak utahovací šroub na altíku, který napíná řemen jsem měnil celý, ten drát co na to přiléhal jsem vyčistil.